BLOG

Alt Tarafı Plastik, Üst Tarafı “Dünya Markası”!

18 Ağustos 2014

ayaklara şenlik plastik…

“No one understands beauty and plastic shoes more than the Brazilians do.”

Bu yazımızda ayaklara şenlik plastik terlik ve ayakkabıları inceleyeceğiz.

İhtiyaç yaratan, ihtiyaç geliştiren yaratıcı-yenilikçi bu çözümlerin çoğu Brezilya’dan kaynaklanıyor. Bir nedeni olmalı mutlaka. Bu markaların bir kısmı ulusal gurur kaynağı olmuş bile. Üzerine göğüslerini gererek bayraklarını işliyorlar.

Havaianas

                        50 yıl önce Brezilyalı gariban tarım işçileri için üretilen bu parmakarası terlik 90’ların ortasında strateji değiştirerek daha varlıklı kişilerin moda giysisi olarak konumlandırıldı. Bugün Türkiye dahil 80 ülkede satılan marka               1.2 milyar dolar satış başarısını elde etmiş durumdadır.

Melissa

Yine Brezilya kaynaklı bu marka moda plastik ayakkabılar ile ünleniyor. Bayan Obama’nın modacısı Jason Wu, 70’lerin punk hareketi öncüsü Vivienne Westwood, Londralı avant-garde tasarımcı J. Maskrey, Fernando ve Humberto Campanas kardeşler gibi ünlü ve ilginç tasarımcılar ile çalışıyor ve moda ikonu Karl Lagerfeld imzası ile ortak seri üretiyor.

 Terra & Aqua

2001 yılında piyasaya sunulan Brezilya kaynaklı bu üçüncü marka önce ülkenin şık, gösterişli kadınları tarafından tercih edildi, şimdilik sessiz-sedasız küresel ölçekte ilerliyor. Renkleri özenle seçilen ayakkabılar dünya vitrinlerini süslemeyi sürdürüyor.

 Crocs

Tabii bir de anlı-şanlı Crocks var. Şekilsiz-plastik-terliksi-ayakkabı markasının satışları 1 milyar doları aşmış durumda. İlk önce Kanadalı bir şirket tarafından spa’lar için tasarlanan Crocs daha sonra A.B.D.’li girişimciler tarafından satın alınmış. Portakal rengi Mario Batali, çorapla giyileni George W. Bush gibi ünlülerin ayaklarında beliren Crocs zamanla geniş kitleler tarafından benimsenmiştir. Rahatlığı ile ön plana çıkan marka için bir araştırmacı şu tanımı kullanmaktadır; “croc conundrum“.  Anlamı ise: “Crocs sizi gülünç gösterebilir ancak yaşamınızı değiştirecektir.”

 

Bize, Türkiye’ye, gelince ayakkabı sektörü olarak küresel ölçekte ne kadar ilerlediğimiz bir soru işareti. Ekonomi Bakanlığı verilerine göre, ayakkabı sektörünün 2013 yılı toplam dış satışı 723 milyon dolar. Dış tabanı ve yüzü kauçuk veya plastik maddeden diğer ayakkabılar grubunun 2013 yılı ihracatı ise 138 milyon dolar.

Esas çarpıcı olanı ise, 2013 yılında ayakkabı ithalatı için ödediğimiz rakam; tam 993 milyon dolar!                                (Kaynak: Ekonomi Bakanlığı – Ayakkabı Sektörü Raporu, 2014)

Yorumu sizlere bırakıyorum.

Muhterem İLGÜNER